اخبار

تاکید بر رویکرد بهزیستی در جهت جذب حداکثری ظرفیت سازمان‌های غیردولتی در ارتقاء عملکرد حوزه افراد معلول

یکشنبه شب مورخ ۲۱ آذرماه، نمایندگان سه شبکه نابینایان چاووش، شبکه ملی ناشنوایان و شبکه ملی معلولان جسمی- حرکتی با مجوز وزارت کشور با رئیس سازمان بهزیستی کشور دیدار کردند. در این دیدار صمیمی و بی‌پرده نمایندگان شبکه‌های حاضر که در طول چند‌ماه گذشته از حضور در نشست‌های عمومی حوزه افراد دارای معلولیت با رویکرد...

یکشنبه شب مورخ ۲۱ آذرماه، نمایندگان سه شبکه نابینایان چاووش، شبکه ملی ناشنوایان و شبکه ملی معلولان جسمی- حرکتی با مجوز وزارت کشور با رئیس سازمان بهزیستی کشور دیدار کردند.

در این دیدار صمیمی و بی‌پرده نمایندگان شبکه‌های حاضر که در طول چند‌ماه گذشته از حضور در نشست‌های عمومی حوزه افراد دارای معلولیت با رویکرد و اقدام معاونت توانبخشی سازمان حذف شده بودند با انتقاد از این رویکرد، ضمن تشریح روند تشکیل شبکه‌های ملی افراد دارای معلولیت که وفق قانون باید در هر حوزه معلولیتی یک شبکه ملی و فراگیر تشکیل می‌شد، تأکید کردند تمام توان خود را در قالب رویکردی تعاملی به کار بستند که از تشکیل شبکه‌های موازی و چندگانه که موجب چند صدایی گروه هدف و اصطکاک‌های اجتناب‌ناپذیر و مضر به حال افراد معلول می‌شود، جلوگیری کنند که متأسفانه با عدم تدبیر، این آسیب رخ داد. به گفته نمایندگان شبکه‌های حاضر اما مشکل فقط این امر نبود فراتر از چالش‌های حقوقی و نظری میان دستگاه‌های دولتی و حتی با پذیرش مجوز سازمان برای تأسیس شبکه در حوزه خود، آنچه که رویکرد غلط و غیرمدبرانه و ناقض حقوق شبکه‌های قانونی افراد معلول است جهت‌گیری چند ماه اخیر معاونت توانبخشی در برخورد حذفی، گزینشی، غیرسازنده و موجب محرومیت دو سویه گروه‌های هدف و سازمان بهزیستی از ظرفیت این شبکه‌ها توصیف کردند که به گواه انبوه مستندات نه تنها صداهای پیگیر حقوق افراد معلول بلکه در بسیاری از موارد هم‌افزای فعالیت‌های سازمان بهزیستی در حوزه افراد معلول و بازوی کارشناسی این سازمان بوده‌اند.

نمایندگان حاضر در این نشست ضمن تأکید بر داشتن رویکرد تعاملی با سازمان بهزیستی و فعالیت دوشادوش با سازمان در پیگیری حقوق افراد معلول و ارتقاء توان عملیاتی بهزیستی برای ارائه خدمت به گروه‌های هدف بر احترام سازمان بهزیستی به استقلال شبکه‌ها و تشکل‌های افراد معلول و حق نقد عملکرد این سازمان توسط آنان، تأکید کردند.

بخش دیگر این نشست به بررسی عملکرد سازمان بهزیستی در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه توانبخشی و ضرورت ایجاد تحول اساسی در سیاستگذاری‌های حوزه‌های مختلف معطوف به افراد معلول اختصاص یافت.

در ادامه نشست که آقای کاظمی؛ مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و آقای انجلسی؛ مشاور رئیس و دبیر شورای معاونین به آن پیوستند، دکتر قادری با ابراز خشنودی عمیق از دیدار با نمایندگان شبکه‌های حاضر با ابراز تأسف از موانع حضور این نمایندگان در نشست‌های مربوط به مناسبت‌های ویژه افراد معلول، رویکرد سازمان را استفاده از حداکثر ظرفیت کارشناسی شبکه‌ها و تشکل‌های افراد معلول با احترام به تضارب آراء و دیدگاه‌های آنان ذکر کرد. رئیس سازمان بهزیستی تأکید کرد نظارت و نقد عملکرد سازمان‌های دولتی حق شبکه‌ها و تشکل‌های معلولان و عامل اصلی حرکت مدیران در جهت صحیح خدمت به معلولان است. دکتر قادری با تأکید بر اصلاح رویکردهای غلط و حل مشکلات شبکه‌ها و تشکل‌های معلولان بر ضرورت جذب توان کارشناسی بالای این شبکه‌های در بهبود عملکرد سازمان و حل فراگیر مشکلات افراد معلول تأکید و در این موارد دستورات مقتضی را به مسئولان ذیربط صادر کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا