رئیس انجمن ندای معلولان در گفت‌‌وگو با ایلنا مطرح کرد: مناسب‌سازی مدارس دغدغه اصلی دانش‌آموزان معلول
  • مقدمه

    مقدمه

    سپاس خداوندگاری را که عاملیت برتری انسانها را به یکدیگر تقوا و پرهیزگاری می داند و هرگاه بخوانیمش اجابت میکند و هرگاه در پی خلوتی باشیم ، بی هیچ واسطه ای در حضورش هستیم و همواره برآورنده خواسته های ماست.از آنجائیکه حرکت، لازمه پویائی زندگی انسان ها است برآن باوریم که ...

    ادامه...

  • نظرسنجی

    از بازدیدکنندگان گرامی درخواست می شود با مطالعه متن پيشنهادي منشور حقوق معلولين جسمي – حركتي و حسي نظرات خود را تا تاریخ 15 اسفند 92 به آدرس ایمیل info@iranianhna.ir ارسال نمایند.
    با تشـــکر روابط عمومی انجمن ندای معلولین ایران

    جهت مطالعه متن این قسمت را کلیک نمایید.
  • آخرین اخبار

  • پــــرداخت کــمــک های نــــقــــدی

  • تاریخ و ساعت

  • عضویت

  • دعوت به مقاله نویسی

    انجمن نداي معلولين ايران از علاقه مندان به مقاله نويسي دعوت به عمل مي آورد تا مقالات علمي خود را در زمينه هاي مرتبط با معلولين به آدرس ايميل info@iranianhna.ir جهت درج در سايت ارسال نمايند.

    با تشکر ، مديريت سايت
    انجمن نداي معلولين ايران
  • سخن روز

  • خاطره نویسی

  • ورود به بخش ایمیل سایت

  • پخش آنلاین موزیک

  • انتقادات و پیشنهادات

  • آمار بازدید

    تعداد کل مطالب : 491
    بازدید امروز : 262
    بازدید دیروز : 465
    ورودی گوگل امروز : 0
    افراد آنلاین : 1
    بازدید کل : 441163
  • برخی مدیران مدارس نیز از پذیرش دانش‌آموزان معلول به این دلیل که تردد آنها در طبقات مشکل است، خودداری می‌کنند.
    رئیس انجمن ندای معلولان گفت: در حال حاضر بحث مناسب‌سازی مدارس یکی از دغدغه‌های اصلی دانش‌آموزان معلول جسمی و حرکتی است.
    محمود کاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مشکلات دانش‌آموزان معلول در مدارس، گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های جامعه برای افراد دارای معلولیت فراهم نباشد، این افراد نمی‌توانند در جامعه فعالیت کنند و ادامه تحصیل نیز یکی از مهمترین و ضروری‌ترین فعالیت‌ها است.


    وی با بیان اینکه مشکلات معلولین در مدارس دارای دو جنبه معماری و فرهنگی است، اظهار داشت: تقریبا هیچ یک از مدارس ما برای معلولین مناسب‌سازی نشده‌اند و از این جهت دانش‌آموزانی که دارای معلولیت هستند با مشکلات عدیده‌ای در مدارس مواجه هستند، به عنوان مثال اگر کلاس‌ها در طبقات برگزار شود، دانش آموزان دارای معلولیت جسمی نمی‌توانند در طبقات تردد داشته باشند.
    کاری ادامه داد: از سویی دیگر برخی مدیران مدارس نیز از پذیرش دانش‌آموزان معلول به این دلیل که تردد آنها در طبقات مشکل است، خودداری می‌کنند.
    رئیس انجمن ندای معلولان با اشاره به مشکلات ناشی از نوع فرهنگ برخورد با افراد معلول، افزود: در چند مدرسه دیده شده که مدیر مدرسه به دلیل اینکه دانش‌آموز بر روی ویلچر بوده و یا دارای ناهنجاری‌های فیزیکی بوده است از پذیرش آن دانش‌آموز با این بهانه که وجود آنها در مدرسه باعث تضعیف روحیه سایر دانش‌آموزان خواهد شد، خودداری کرد‌ه‌اند این در حالی است که اتفاقا این بچه‌ها اغلب با سایر دانش‌آموزان عادی ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و سایر دانش آموزان نیز نسبت به آنها احساس همدلی و مهربانی خاصی دارند.
    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بیشتر نقاط دنیا معلولین جسمی و حرکتی و حتی نابینایان با دانش‌آموزان عادی در یک جا تحصیل می‌کنند.
    کاری با تاکید براینکه این مشکلات فرهنگی بسیار نگران کننده است و باعث عقب‌نگه داشته شدن افراد معلول می‌شود، افزود: لذا انتظار ما از وزارت آموزش و پرورش این است که در این مورد اقدامی قاطع انجام دهد و همچنین تدابیری اندیشیده شود که دانش‌آموزان معلولی که توانایی یادگیری خوبی دارند و از سلامت هوشی و ذهنی نیز برخوردار هستند، به راحتی بتوانند در کنار سایر دانش‌آموزان عادی تحصیل کنند.
    وی تصریح کرد: در حال حاضر بحث مناسب‌سازی مدارس یکی از دغدغه‌های اصلی دانش‌آموزان معلول جسمی و حرکتی است.
    رئیس انجمن ندای معلولان بحث حمل و نقل و ایاب و ذهاب را مشکل دیگر دانش آموزان معلول دانست که این دانش آموزان همچنان با آن درگیر هستند و گفت: وقتی فاصله بین مدارس و منازل این دانش‌آموزان زیاد باشد، خانواده‌ها برای جابجایی آنها به مشکل برمی‌خورند، چون اتوبوس، تاکسی و سرویس‌های عمومی فعلا پذیرای افراد دارای معلولیت نیست.
    وی با بیان اینکه مدرسه ویژه‌ای برای معلولین به صورت عام وجود ندارد، افزود: تنها چند مدرسه مخصوص معلولین خاص مانند ناشنوایان و معلولین ذهنی وجود دارد که این دسته از معلولین می‌توانند در این مدارس تحصیل کنند اما اینها استثنا هستند و نمی‌توان آنها را عمومیت داد.
    به گفته وی بیش از ۸۰ درصد مدارس متناسب‌سازی نشده‌اند و این مشکلات حتی در دانشگاه‌ها نیز وجود دارد.
    کاری تصریح کرد: در حال حاضر نیز بیش از ۳۰ هزار دانشجوی معلول در دانشگاه‌ها با زحمت و هزینه فراوان مشغول تحصیل هستند که با مشکلات مشابه‌ای مواجه‌اند.

    منبع: خبرگزاری ایلنــا

    نویسنده: مدیریت | | بدون نظر »